W środę, 19 marca młodzież zorganizowała debatę ekologiczną. Akcja przeprowadzona została w ramach przygotowań do udziału w Sejmie Dzieci i Młodzieży. Tegorocznym tematem XIX Sesji jest "Lokalny ekorozwój". W debacie uczestniczyła młodzież Gimnazjum nr 1 wraz z opiekunami oraz zaproszeni goście z Rady Miasta Nowogard i Związku Celowego Gmin. Z ramienia naszej szkoły scenariuszem i przeprowadzeniem debaty zajmowali się - Konrad Sidor i Daria Cieślak - uczniowie klasy II c.
Dziękujemy gościom za przybycie i aktywny udział w debacie.
WNIOSKI DOTYCZĄCE ORGANIZACJI FESTIWALU EKOLOGICZNEGO
Poniżej prezentujemy część wniosków, do których doszliśmy w trakcie debaty o ekorozwoju we współpracy z młodzieżą gimnazjalną oraz licealną. Debata pt. "Ekorozwój dziś, jutro i pojutrze, czyli parę słów o współpracy pokoleń" zorganizowana została przez I Liceum Ogólnokształcące w Nowogardzie. Przygotowując się do organizacji tego przedsięwzięcia przeprowadziliśmy ankietę wśród młodzieży licealnej dotyczącej ulubionych metod aktywizacji czy znajomości organizowanych akcji proekologicznych, która również ma wpływ na przedstawione wnioski.
REKLAMA - młodzież nie jest zorientowana w akcjach proekologicznych odbywających się na terenie gminy. Choć każdy, na hasło: "EKOFILM", jest wstanie powiązać konkursy, projekcje filmowe, wyjścia pozaszkolne i inne działania z festiwalem, o tyle trudniej jest, aby podczas dwuletniej przerwy między kolejnymi edycjami pamiętali o przesłaniu, czy mieli przed oczyma tę akcję, jako wzór i szablonowy przykład. Naszą propozycją jest ciekawy spot reklamowy, umieszczany na stronach internetowych i portalach społecznościowych. Internet jest teraz główną drogą przekazu informacji i to z niej najchętniej korzystają młodzi ludzie. Ulotki, które towarzyszą różnym akcją są mniej pożądane aniżeli fotoinformacja udostępniona w Internecie. Przy drukowanych plakatach zaleca się używać kwadratowych kodów kreskowych, do których czytnik znajduje się w większości smartfonów, a w których może znajdywać się odnośnik do strony internetowej z dodatkowymi informacjami.
AKTYWIZACJA MŁODZIEŻY - konkursy z ciekawymi nagrodami są rzeczywiście dobrą motywacją dla młodzieży, która jest wówczas w stanie samodzielnie sięgnąć po dodatkową literaturę proekologiczną. Problemem podczas festiwalu były natomiast pokazy filmów, pozostawionych bez komentarza. Często, choć sami nie chcielibyśmy się udzielać i zabierać głosu (odradzamy, więc, formę dyskusji polegającej na zadawaniu pytań) pragniemy wiedzieć więcej. Brak nam jednak odwagi do zadawania pytań, co powoduje, że czekamy na inną osobę, która może zada podobne pytanie. Naszą propozycją byłoby zaproszenie dodatkowych gości, specjalistów, którzy sami z siebie dodawaliby krótki komentarz pomiędzy prezentowanymi filmami krótkometrażowymi. Nasza ankieta wskazała, że obok projekcji filmowych prezentacje multimedialne i otwarte burze mózgów, w których nie ma złych pomysłów są jednymi z ulubionych form aktywizacji.
ZAANGAŻOWANIE MŁODZIEŻY W BUDOWANIE FESTIWALU - w okresie licealnym młodzież poszukuje miejsca dla siebie, akcji, której może się poświęcić i w którą może się zaangażować. Nasza nieśmiałość powoduje jednak, że ciężko jest nam pierwszym wyjść ku organizatorom. Młodzi ludzie, którzy są również głównymi adresatami festiwalu doskonale wiedzą, co ich najbardziej zainteresuje w danej tematyce i jak do danego tematu podejść. Młodzież nie jest jednak świadoma, że takie instytucje jak Nowogardzki Dom Kultury czekają na młodych aktywistów z ich pomysłami. Wiele prac, za które trzeba płacić mogłoby zostać wykonanych na zasadzie wolontariatu np. tłumaczeniami różnych folderów na języki obce (niemiecki/ angielski) mogłyby zająć się klasy językowe. Oprócz przetłumaczenia tekstu, w organizację festiwalu zaangażowałaby się również tzw. "młodzieżówka", dla której festiwal przyjąłby wówczas zupełnie nowy wymiar. Stałby się imprezą, którą sami wspomagali, a którą trudniej byłoby przez to obśmiać w towarzystwie znajomych, którzy nie byli zaangażowani. Pomogłoby to, więc w budowaniu renomy festiwalu pośród młodzieży. Klasy humanistyczne mogłoby pomóc w przygotowywaniu informacji prasowych. Uczniowie, mogliby przygotowywać audycje radiowe umieszczane na stronie organizatora festiwalu, czy krótkie filmiki z tematycznych sond ulicznych.
PRZYJEMNE Z POŻYTECZNYM - połączenie nauki i sztuki, to "zdrowy" mix, w który warto iść. Szkoła jest miejscem, w którym przekazuje się samą teorię, festiwal zaś ma odsłaniać to lepsze oblicze nauki. Połączenie prelekcji z koncertami jest, więc bardzo dobrym pomysłem. Młodzież ma jednak wiele pomysłów na szereg innych kulturalnych działań z przesłaniem jak np. Flash mob, z określonym celem (np. promowanie zdrowego stylu życia przed hipermarketem).
Konrad Sidor